25 November 2013

Cerita pasal software engineer

di taip oleh Myee at Monday, November 25, 2013
Software engineer/ developer/ programmer bagi aku ialah

1) pereka fesyen, pelukis, 
Untuk projek yang aku handle, kena design interface system tu. Siapkan interface guna html lah. Buat form, susun atur textbox, button, image dan yang berkaitan dengan design sistem lah. Nak letak kat mana button, ayat-ayat lagi dan pape yang berkaitan dengan design.

2) writer
Ini kerja utama yang perlu dilakukan. Taip skrip untuk sistem. Macam jugak penulis drama ke penulis apa lah janji menulis. Aku pun tulis coding untuk buatkan jalan cerita sistem. Macam mana flow dia, lepas itu apa. Lepas ini apa.

3) investigator
Ok ini pun penting jugak! Yelah dah taip skrip semua tu, jumpa error pulak. Nak kena mencari dekat mana salah dia. Ala macam polis ke csi macam tulah. Kena kaji satu-satu punca error tu. lepas tu kena tau sebab apa berlaku error tu. macam mana nak solvekan.

4) mechanic
Yang ini pun sama. Ye la mekanik kereta repair kereta. Nak tau la kat mana rosak enjin ke apa ke. Sama jugak dengan kerja aku nak tau rosak apa. Salah letak coding ke apa ke. Kalau salah, memang tak jalan. Sama macam kereta. Rosak lain, repair lain. Tak jalan kereta tu. sama macam sistem jugak.

5)

0 pujaan hati:

Post a Comment

Layan maisarah membebel

 

Designed ByMaisarah| 2011-2013 inimaisarahpunya.blogspot.com