14 May 2013

Bila cerita pasal orang berniaga

di taip oleh Myee at Tuesday, May 14, 2013
Aku takde pun masalah dengan sorang makhluk Allah ni. Tapi kadang tu aku bengang. Nak berbisnes, tapi susahkan orang. Libatkan adik beradik. Yang susah adik kau jugak! Kau nak berbisnes mintak tolong dengan adik kau buat loan. Tapi bisnes ke mana.

Baik la kau bisnes nasi lemak. Kurang kurang kot jual 

             50 bungkus (x) RM2, sehari dapat RM100 ( lau jual dengan lauk, lagi banyak dapat)

             RM100 (x) 23, sebulan dapat RM2300 ( kot jual tiap hari banyak jugak)

Tu baru jual nasi lemak. Lau jual air soya ke ape tepi jalan pun untung gak. Nak banyak lagi pergi berniaga dekat pasar malam. Entah lah. Nak taknak je benda ni semua. Ikut dan je. Ni bisnes tak kemana, ada hati pakai kereta besar, barang nak mewah. Untuk apa? Tunjuk kat orang yang ko berjaya padahal, hutang keliling pinggang. Tak payah lah lau macam tu. sanggup biar papa asal bergaya. Tak boleh pakai prinsip tu. ikut hati mati! 

Aku risau kehidupan selepas berkahwin. Kot mana tau aku balik kerja paksa suami jual nasi lemak aku pun ok gak. Aku balik kerja tinggal nak masak nasi dengan sambal pun ok gak tu. laki nak jual mana lantak, janji dapat keuntungan. 

0 pujaan hati:

Post a Comment

Layan maisarah membebel

 

Designed ByMaisarah| 2011-2013 inimaisarahpunya.blogspot.com