24 May 2013

Bagaimana nak masuk kolej

di taip oleh Myee at Friday, May 24, 2013
Ada sorang kazen ni. Result gempak 7A 1D. Apply upu tak dapat. Aku macam pelik nape tak dapat. Lepas dok borak dengan mak, terfikir mesti dia tak amik subjek sains. Apply diploma engineering! Aku cakap mesti dia amik sastera or lain-lain sebab tu tak dapat. Kesian sangat kat dia. Aritu buatkan sepupu apply kolej mana-mana. Alhamdulillah dapat sebab result tak la gempak. 3 credit. Dia nak kos graphic design. Aku apply kptm, ikip, ptptl ikut kos dia nak. Apply 13 mei. Tadi dia dapat surat dari ikip. Cepat betul. 27mei da kena register. Aku teringat pulak kptm yang aku apply. Dapat jugak. Mula dia nak pergi ikip. Yela dapat surat tawaran sampai ke rumah. Yang kptm tak. Mana nak tau kan. Brainwash punya brainwash dia berat nak ke kptm. Ok lah kan dapat situ dari tak belajar. Lagipun dia ada niat nak belajar. Tu aku tolong carikan. Ala tak susah pun. Apply je lah kan.

Berbalik ke kazen 7a ni, check upu tak dapat. Call kazen sebaya, tapi result ngokngek dapat pulang sambung diploma. Lau aku jadi dia, frust menonggeng jugaklah. So aku dapat tengok result dia. Aku tengok dia sekolah vokasional. Lepas tu tengok tak amik subjek add math, fizik dan sewaktu demgannya. Sebab tu susah nak dapat kot. Now dia suruh aku applykan kolej. Sayang weh result macam tu. aku paksa suruh tunggu rayuan or politeknik. Kurang-kurang dia dapat sambung bidang dia minat tu. lain la aku, spm hancur. Nak sambung engineering memang taklah kan. Memang sedih. Aku penah alami. Tapi takdela aku sampai dapat 7a tu. insyaALLAH rayuan ni aku akan guide dia pilih kos yang sesuai. 

Tapi aku pelik, guru kaunseling takde ke eh tolong bagi idea masa apply upu tu? Oh mana adik-adik yang nak sambung belaja tu taktahu nak buat macam mana, meh contact akak. Akak sedia membantu. Bila lagi nak bantu anak muda belia kita. Kadang dorang tak tahu nak apply mana. Nak harap upu, susah deknon. Takpela apply kolej biasa dulu, belaja diploma pandai- pandai, pastu degree mintak upu. Macam akak. Ehhh.. Pandai ke diploma?! 





0 pujaan hati:

Post a Comment

Layan maisarah membebel

 

Designed ByMaisarah| 2011-2013 inimaisarahpunya.blogspot.com